Προχωρά το έργο του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (TAP), το κατασκευαστικό τμήμα του οποίου αναμένεται να ξεκινήσει στα μέσα του 2016, καθώς η οικονομική κρίση στην Ελλάδα δεν επηρεάζει καθ’ οιονδήποτε τρόπο την εκτέλεσή του, που προχωρά βάσει χρονοδιαγράμματος.
Τα παραπάνω επισήμανε ο διευθυντής του έργου για την Ελλάδα (country manager Greece), Ρίκαρντ Σκούφιας (Rikard Scoufias), ο οποίος επισήμανε παράλληλα ότι η εμπειρία της εταιρείας από τη συνεργασία με την ελληνική δημοκρατία είναι μέχρι σήμερα “πολύ θετική”, αφού υπάρχει ισχυρή στήριξη στο έργο από την κυβέρνηση. “Έχουμε συναίσθηση της κοινωνικοοικονομικής κατάστασης [στην Ελλάδα], αλλά δεν ανησυχούμε” είπε χαρακτηριστικά ο κ.Σκούφιας, που βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη για την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας με το Δίκτυο Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Αρωγής, για την υλοποίηση κοινών δράσεων εταιρικής κοινωνικής υπευθυνότητας.
Πάνω από 150 ελληνικές επιχειρήσεις έχουν συνεργαστεί με τον ΤΑP
Στο μεταξύ, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του ΑΠΕ-ΜΠΕ επισήμανε ότι ξεπερνούν τις 150 οι ελληνικές επιχειρήσεις, με τις οποίες ο TAP έχει αναπτύξει έως τώρα συνεργασίες, με πιο πρόσφατη προσθήκη στη λίστα αυτή της ΤΕΡΝΑ ΑΕ, η οποία -σε κοινοπραξία με την ιταλική Renco SpA- ανέλαβε τη σύμβαση για τη μελέτη, προμήθεια και κατασκευή των σταθμών συμπίεσης του έργου (σ.σ. η έναρξη της κατασκευής των σταθμών συμπίεσης έχει προγραμματιστεί για το δεύτερο εξάμηνο του 2016 και η ολοκλήρωσή της αναμένεται να διαρκέσει περίπου δύο χρόνια).
Μάλιστα, ο κ. Σκούφιας επισήμανε ότι ” οι ελληνικές επιχειρήσεις κέρδισαν αυτά τα συμβόλαια όχι επειδή ήταν ελληνικές, αλλά επειδή αναδείχτηκαν ώς οι καλύτερες απέναντι σε πολύ σκληρό ανταγωνισμό, στο πλαίσιο διαγωνιστικής διαδικασίας”. Πρόσθεσε δε ότι καθώς προχωρά η εκτέλεση του βασικού τμήματος του έργου, μερικά από τα τα μεγαλύτερα συμβόλαια πηγαίνουν σε ελληνικές επιχειρήσεις.
Η τελετή της επίσημης έναρξης του κατασκευαστικού μέρους του έργου θα γίνει στις 17 Μαΐου στη Θεσσαλονίκη, υπό την αιγίδα του ‘Ελληνα πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα και πιθανώς με σημαντικές παρουσίες, σηματοδοτώντας ουσιαστικά την αρχή του “βαρέος” τμήματος του TAP, που έρχεται να “δέσει” με όλες τις πρόδρομες εργασίες των περασμένων ετών (π.χ., μελέτη περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων). Ο ΤΑP, που θα διασχίζει τρεις χώρες, αποτελεί μέρος του Νότιου Διαδρόμου, μήκους 3500 χλμ, μέσω του οποίου θα καταφθάνει στις ενεργειακά “πεινασμένες” αγορές της Ευρώπης αέριο από το τεράστιο κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ (Shah Deniz).
Πριν την έναρξη της κατασκευής οι αποζημιώσεις για τις απαλλοτριώσεις
Ερωτηθείς αν το έργο συγκεντρώνει κοινωνική συναίνεση ή αν εξακολουθούν να υπάρχουν αντιδράσεις για τη δημιουργία του από τοπικές κοινότητες, ο κ.Σκούφιας επισήμανε ότι μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί πάνω από 500 ενημερωτικές συναντήσεις με τις αρχές και τον πληθυσμό σε διάφορες πόλεις και χωριά περιοχών από όπου διέρχεται ο αγωγός και τα αποτελέσματα ήταν πολύ θετικά. “Στόχος μας είναι να απαντάμε στις ερωτήσεις [των τοπικών αρχών και κοινοτήτων] όσο πιο γρήγορα γίνεται […] Χρειάζεται να ακούμε, να είμαστε διαθέσιμοι για αυτόν τον διάλογο” είπε χαρακτηριστικά,ενώ σε ό,τι αφορά τις απαλλοτριώσεις σημείωσε ότι οι αποζημιώσεις θα δοθούν στους δικαιούχους πριν από την έναρξη της κατασκευής επί της ιδιοκτησίας τους, ώστε να μην υπάρξουν καθυστερήσεις.
Οριστική η χάραξη της διαδρομής του αγωγού
Ο ίδιος ξεκαθάρισε ότι η χάραξη της διαδρομής του αγωγού είναι οριστική και δεν πρόκειται να αλλάξει. Η κατασκευή του χερσαίου τμήματος του TAP, το οποίο καταλαμβάνει περίπου τα 760 χλμ από τα συνολικά 870 χλμ του αγωγού και εκτείνεται κυρίως σε Ελλάδα και Αλβανία, είναι αρκετά απαιτητική: ο αγωγός θα χρειαστεί να “σκαρφαλώσει” σε υψόμετρο 1800 μέτρων στο Πότομ της Αλβανίας και να διασχίσει εννέα βουνοκορφές ύψους άνω των 500 μέτρων. Η πιο απότομη πλαγιά από την οποία θα χρειαστεί να περάσει σχηματίζει γωνία 40 μοιρών. Ταυτόχρονα όμως, το έργο αποτελεί βασικό δέλεαρ για τους υποψήφιους εργολάβους, ενώ μπορεί να διαμοιραστεί σε περισσότερες συμβάσεις, ανάλογα με τις προσφορές.
Η διαδρομή
Υπενθυμίζεται ότι ο TAP, που θα μεταφέρει αέριο από το Σαχ Ντενίζ ΙΙ, θα συνδεθεί με τον αγωγό TANAP (Trans Anatolian Pipeline) στην περιοχή των ελληνοτουρκικών συνόρων (Κήποι), θα διασχίσει Ελλάδα και Αλβανία και θα “βυθιστεί” στην Αδριατική προτού αναδυθεί εκ νέου στις ακτές της Ν.Ιταλίας.
Επί ελληνικού εδάφους, ο TAP – αρχικής δυναμικότητας 10 bcm (δισεκατομμυρίων κυβικών) ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης στα 20 bcm – θα είναι υπόγειος σε όλο το μήκος του (σε ελάχιστο βάθος 1,5 μέτρου).
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς, πύλη εισόδου θα είναι η περιοχή των Κήπων Έβρου (όπου θα συνδεθεί με τον αγωγό TANAP), η έξοδός του από την ελληνική επικράτεια έχει σχεδιαστεί στο ύψος της Διποταμιάς Καστοριάς, ενώ κατά τη διαδρομή θα περνάει από 13 νομούς: Έβρου, Ροδόπης, Ξάνθης, Δράμας, Καβάλας, Σερρών, Κιλκίς, Θεσσαλονίκης, Πέλλας, Ημαθίας, Φλώρινας, Πτολεμαΐδας και Καστοριάς.
Διασχίζοντας, στη συνέχεια, εγκάρσια την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα, θα “αποβιβαστεί” στα παράλια της νότιας Ιταλίας, κοντά στην περιοχή San Foca (Lecce). Υπολογίζεται ότι η ελληνική επικράτεια θα φιλοξενεί 543 χιλιόμετρα αγωγού, η αλβανική 205 χιλιόμετρα αγωγού, η Αδριατική 110 χιλιόμετρα και η ιταλική μόλις πέντε.
Η δημιουργία του TAP, που αναμένεται να ολικληρωθεί το 2020, εκτιμάται ότι θα βελτιώσει την προμήθεια αερίου σε χώρες, όπως οι Βουλγαρία, Αλβανία, Βοσνία και Ερζεγοβίνη, Μαυροβούνιο και Κροατία, ενώ η απόληξή του στην Ιταλία εκτιμάται ότι δημιουργεί πολλαπλές ευκαιρίες για περαιτέρω μεταφορά αερίου από την Κασπία σε μερικές από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές (Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ελβετία, Αυστρία). Στον TAP μετέχουν: BP (20%), SOCAR (20%), Snam (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) και Axpo (5%)._
Αλεξάνδρα Γούτα, ΑΠΕ-ΜΠΕ, Θεσσαλονίκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τους φίλους αναγνώστες:
ΟΧΙ GREEKLISH,
ΟΧΙ ΠΡΟΣΒΛΗΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ